Fördelar med choklad

De sunda varorna finns inte alltid på hälsoavdelningen i butiken. Tro det eller ej, men du kan hitta nyttigheter där du minst anar – vid godiset. Det vi talar är choklad.

Hemligheten bakom detta ligger i kakaobönan. Fylld med hälsosamma kemikalier har denna lilla böna visat sig vara en sjukdomsdödande pistolkula. Enda problemet är att kakao i sig är bittert och smakar illa.

Tillägger man mjölk, socker och smör blir det visserligen godare men fördelarna försvinner. Förutom att det blir mer kalorier kan det sopa bort fördelarna med kakao. Chokladkakor med hög kakohalt däremot (minst 70 procent), är inte lika rika på socker och smör så därför blir effekten bättre.

Men nu menar vi inte att man ska glufsa i sig alltför mycket. 200 gram per vecka är en bra nivå att ligga på.

Hjärtat är ett bra exempel på vilka förmåner choklad har. I en svensk undersökning studerades 31 000 kvinnor under 9 år. De som åt en eller två portioner mörk choklad varje vecka hade minskat risken för hjärtsvikt med en tredjedel.

Att få äta choklad varje vecka är det många som inte tackar nej till. Men varje dag, hur låter det? En ruta av samma typ sänker blodtrycket och reducerar risken för hjärtattack och stroke med 39 procent, enligt en tysk studie. Detta tack vare antioxidanten flavonoid som ökar flexibiliteten i artärer och vener.

Precis som med allt nyttigt man äter går det bäst ihop med träning. Dessa antioxidanter minskar blodtrycket när man tränar för överviktiga personer. Dessutom har en chokladkaka fem gånger mer flavonoider än ett äpple.

Ett gäng forskare från Schweiz har dessutom kommit fram till att denna sötsak kan minska stresshormoner, samt att metaboliska effekterna av stress delvis försvann.

Kanske uppstår hetsen på grund av ett projekt som inte riktigt har blivit klart till deadline. Då är det här perfekt eftersom det boostar hjärnan. Beviset kommer från en norsk studie: de 2 000 testpersoner (alla över 70 år) som åt choklad eller andra produkter med hög flavonoidhalt fick betydligt bättre resultat på kognitiva test än de som inte åt


Düzenleme sinek